• تلفن 041-4115
  • ایمیل info@Drtechnic.com

رادیاتور آلمینیومی چیست؟

  • رادیاتور آلمینیومی چیست؟

    رادیاتور آلمینیومی چیست؟

رادیاتور آلمینیومی چیست؟

نکات مهم انتخاب انواع رادیاتور آلومینیومی :

به طور کلی یکی از روش های رایج گرمایش در آپارتمان های مسکونی، اداری و فروشگاه ها، استفاده از انواع رادیاتور آلومینیومی، برقی، فولادی و … می باشد. آب موجود در رادیاتور در سیستم حرارت مرکزی ساختمان (موتورخانه) توسط تجهیزاتی مانند مشعل و دیگ، گرم می‌شود و این آب گرم‌ شده در موتورخانه توسط پمپ و لوله ها به قسمت‌های مختلف ساختمان هدایت و وارد رادیاتورهای هر قسمت می‌شود؛ آب گرم زمانی که گرمای خود را از دست داد، دوباره به موتورخانه هدایت می‌شود تا گرم شده و این چرخه بارها تکرار می گردد.

بهترین مکان برای استفاده از رادیاتورهای شوفاژ مکان‌ هایی است که نیاز به کنترل دقیق دما و رطوبت ندارند، چرا که تنها توانایی رادیاتورها، تولید گرماست و قابلیت تنظیم درجه حرارت و رطوبت محیط را ندارند اما این وسیله میزان رطوبت نسبی اتاق را کاهش می دهد. (البته امروزه در صورت نصب و استفاده از شیر ترموستاتیک رادیاتور می توانید دمای محیط خود را کاملاً تنظیم نمایید.)

توجه: به دلیل تجمع هوای گرم در زیر سقف، استفاده از رادیاتورها تنها در شرایطی که فاصله کف تا سقف محل مورد نظر حداکثر 3 متر باشد، مناسب است. برای فضاهایی با ارتفاع سقف بیشتر، استفاده از وسایل گرمایشی دمنده دار مانند فن کویل ، هواساز ، ایرواشر و …. توصیه می شود.

رادیاتورهای آلومینیومی از نظر روش تولید به سه دسته تقسیم می شوند : 

  1. رادیاتورهای آلومینیومی تمام دایکاست
  2. رادیاتورهای آلومینیومی اکسترود
  3. رادیاتورهای آلومینیومی دایکاست اکسترود

مزایای رادیاتور آلومینیومی :

  1. رادیاتور آلومینیومی به دلیل جنس فلز مورد استفاده سبک می باشد.
  2. رادیاتورهای آلومینیومی در دراز مدت حتی در محیط های مرطوب مانند حمام زنگ نمی زنند.
  3. رادیاتور آلومینیومی دارای طول عمر بالا و مقاوم در برابر ترک خوردگی و یا خم شدن می باشد.
  4. رادیاتور آلومینیومی بسیار سازگار با محیط زیست می باشد چراکه آلومینیوم یک فلز قابل بازیافت است.
  5. امکان کاهش یا افزایش پره رادیاتورها و در نتیجه امکان افزایش توان گرمادهی بلوک رادیاتور در این رادیاتورها وجود دارد. (البته در رادیاتورهای آلومینیومی تمام دایکاست و رادیاتورهای دایکاست اکسترود)
  6. امکان تعویض پره‌های آسیب دیده رادیاتور آلومینیومی مهیاست (اگر یک پره سوراخ شد یا به هر دلیل آسیب دید، امکان آنکه فقط همان پره را تعویض کرد وجود دارد.) البته گاهی هزینه بازکردن بلوک و تعویض یک پره بالاتر از خرید و تعویض کل بلوک رادیاتور می‌باشد.
  7. راندمان انتقال حرارت رادیاتورهای آلومینیومی نسبت به رادیاتورهای فولادی بالاتر است.

به طورکلی میتوان گفت رادیاتور آلومینیومی سبک تر، زیباتر و دارای ضریب هدایت حرارتی بالاتری نسبت به رادیاتور فولادی می باشد، اما از لحاظ قیمت گرانتر است.

رادیاتور آلومینیومی را بهتر بشناسیم:

هر پره از رادیاتورهای آلومینیومی تمام دایکاست از شمش آلیاژ آلومینیوم A413 تولید می شود و دارای قدرت گرمادهی مشخصی است (بر اساس اختلاف دمای آب گرم ورودی به رادیاتور با دمای هوای محل نصب رادیاتور) که البته باید با انتخاب تعداد پره ها میزان گرمای مورد نیاز را متناسب با فضای مورد نظر به دست آورد .

رادیاتورهای آلومینیومی به علت داشتن سطوح جانبی بیشتر، دارای سطح تبادل حرارت بیشتری با هوای محل نصب، نسبت به رادیاتورهای فولادی می باشند. از طرف دیگر، به علت هدایت حرارتی بهتر (ضریب هدایت حرارتی آلومینیوم بیشتر از فولاد است)، تبادل حرارتی آن نسبت به رادیاتورهای فولادی نیز بیشتر است. (به مجموع چند پره رادیاتور به هم متصل شده یک بلوک رادیاتور می گویند.)

هر متر مربع از سطح رادیاتور آلومینیومی در شرایط معمولی و با اختلاف دمای 60 درجه سانتی گراد (بین دمای هوای محیط و دمای آب گرم ورودی به رادیاتور) حدود 670 کیلوکالری در ساعت گرما ایجاد می نماید.

البته برای شرایط آب و هوایی مانند تهران به شرط عدم نفوذ بیش از حد هوای سرد به داخل و وجود تنها یک دیوار در معرض هوای سرد خارج، در طبقات وسط ساختمان می توان به صورت تقریبی برای هر متر مربع از بنای مفید حدود 85 کیلوکالری، برای طبقه بالای پارکینگ برای هر متر مربع از بنای مفید، حدود 95 کیلو کالری و همچنین برای واحد هایی که در زیر سقف ساختمان واقع شده اند، حدود 120 کیلوکالری در نظر گرفته شود. (به ازاء هر دیوار اضافه که با هوای سرد خارج در تماس باشد 20% به مقادیر گرمادهی فوق اضافه می گردد)

اکنون می توانید با ضرب متراژ فضای مفید مورد نظر در کیلوکالری گرمایش مورد نیاز آن فضا مقدار گرمایش مورد نیاز هریک از فضاهای ساختمان خود را محاسبه نمایید.

در انتها با تقسیم عدد گرمایش مورد نیاز هریک از فضاها بر گرمای تولیدی هر پره از رادیاتور آلومینیومی انتخابی خود، تعداد پره رادیاتور مورد نیاز را بهدست آورید.

رادیاتورهای آلومینیومی دایکاست

رادیاتورهای آلومینیومی تمام دایکاست مرغوب ترین روش تولید را داراست و هر پره از رادیاتور به صورت یکپارچه در قالب دایکاست تولید می شود. هر پره پس از عملیات تست، فینیشینگ و رنگ آمیزی به هم متصل شده، به صورت بلوک های 5 پره – 7 پره و 10 پره در بسته بندی قرار گرفته و عرضه می شوند. (برای استفاده از بلوک رادیاتور با تعداد پره های متفاوت باید در محل نصب به پره ها افزوده شود.)

به استثناء رادیاتورهای اکسترود یا پروفیلی مانند برندهای آلفام یا کریستال که پره های آنها ثابت و غیرقابل افزایش یا کاهش است، در مورد انواع دیگر رادیاتورهای آلومینیومی دایکاست، تعداد پره بلوک ها قابل تغییر در محل می باشد. مثلا برای تهیه یک بلوک رادیاتور 15 پره ناگزیر یک رادیاتور 5 پره و یک 10 پره به هم متصل می شوند و یا برای 20 پره دو بلوک 10 پره را نصاب در زمان نصب به هم متصل می نماید.

در رادیاتورهای دایکاست اکسترود روش تولید تلفیقی از هر دو روش فوق می باشد. به این ترتیب که قسمت بالا و پایین هر پره به روش دایکاست تولید می شود و قسمت وسط هر پره به روش اکسترود و سپس قطعه بالا، وسط و پایین به هم متصل می شوند.

رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟ رادیاتور آلمینیومی چیست؟

 

دیدگاه بگذارید

Be the First to Comment!

avatar
  Subscribe  
Notify of