• تلفن 041-4115
  • ایمیل info@Drtechnic.com

نکاتی در مورد انواع کولرهای گازی

  • نکاتی در مورد انواع کولرهای گازی

    نکاتی در مورد انواع کولرهای گازی

نکاتی در مورد انواع کولرهای گازی

اگر شما برای این روزهایتان به فکرخنکی هستید و هنوز اقدامی نکرده اید ، می توانید کولرگازی را هم به گزینه هایتان اضافه کنید و بعد انتخاب کنید. گروهی به غلط گمان می کنند که کولرگازی بسیار گران تر از انواع آبی است اما واقعاً این طور نیست. اگر شما یک کولر مثلا شش هزار آبی بخرید، تقریباً همان پولی را پرداخته اید که دیگران برای خرید یک کولرگازی پنجره ای پرداخته اند، پس بدون پیش داوری به بازار بروید. برای خرید یک کولر گازی مناسب، باید به نکات مختلفی توجه کرد. برخی از آنها را می توانید در ادامه بخوانید و برخی دیگر را حتماً فروشنده به شما خواهد گفت. تنها می ماند حساسیت شما نسبت به نکات مهم که مسئله ای شخصی است و اگر کسی به توصیه ها توجه نکند، تقصیر با خود اوست.

تصفیه کامل هوا،  قابلیت از بین بردن ویروس‌ و باکتری‌های مضر، مصرف انرژی در رتبه ‌A و در نتیجه 60 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی  تنها بخشی از خدماتی است که می‌توانید از یک کولرگازی هوشمند انتظار داشته باشید.

درجه سرمادهی کولرگازی از دمای حدود 18 درجه سانتی گراد تا 30 می باشد. تعیین دما بر روی 18درجه سانتی گراد به معنای روشن بودن مداوم دستگاه و هزینه سرسام آور برق خواهد بود سعی کنید در فصول گرم اتاق را تبدیل به یخچال نکنید . دما را تا حد مطلوب حدود 25 تا 27درجه قرار دهید .با توجه به راندمان بالای کولر گازی درصورتی که کولرگازی درست انتخاب شده باشد و دمای استفاده در حد مطلوب تعیین شده باشد معمولا اختلاف هزینه برق زیاد نخواهد بود .

تمام کولر گازی ها به صورت فقط سرد و یا بصورت سرد و گرم ساخته می شوند. مدلهای سرد فقط در هوای گرم کارایی دارد اما از قابلیت بخاری کولر گازی نیز می توان در هوای سرد استفاده کرد البته اگر امکان استفاده از رادیاتو و یا بخاری گازی وجود داشته باشد اصلا استفاده از بخاری دستگاه کولرگازی با توجه به مصرف برق آن توصیه نمی شود امااستفاده آن بصورت کمکی در هوای خیلی سرد در حالتی که دیگر دستگاههای گرمازا توان گرم کردن محیط را ندارد می تواند بسیار مفید باشد.

چگونگی سرما سازی

در کولر گازی، همانند یخچال، از فرایند تبدیل گاز به مایع به وسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود استفاده می‌شود.

این دستگاه عمدتاً از یک بخار کننده که وظیفه‌اش جذب گرمای هواست، یک کمپرسور که وظیفه‌اش افزایش دمای بخار ماده سرمازاست، یک کندانسور و یک دمنده تشکیل شده است. این دستگاه دارای مصرف بسیار بالای انرژی است.

انواع کولرهای گازی

کولرهای گازی معمولاً در سه مدل ساخته می‌شوند:

کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای

کولرهای دو تکه (اسپلیت)

کولر های پرتابل (قابل حمل)

مدلهای پنجره ای همانطور که از نامش پیداست پشت پنجره در فضایی که قبلا در نظر گرفته شده نصب می گردد.اشکال این کولر ها وجود فضای مورد نیاز بصورت پنجره ای می باشد و درصورتی که این فضا وجود نداشته باشد نصب آن با مشکلات بیشتری همراه است. ضمنا مدلهای پنجره ای دارای توان محدود و تنوع کمتری هستند.اشکال دیگر مدلهای پنجره ای صدای زیاد در مقایسه با مدلهای اسپلیت می باشد. اگر چه مدلهای پنجره ای به نسبت ارزان تر هستند اما ظاهر آنها نیز قابل مقایسه با مدلهای اسپلیت نیست.

مدلهای اسپلیت از دو بخش پنل داخلی و واحد (یونیت) بیرونی تشکیل شده. یونیت بیرونی شامل کمپرسور و بخش کنترلی بوده و واحد داخلی شامل صفحات رادیاتوری ، سیستم کنترلی و فن مربوطه می باشند. مدلهای کولر گازی اسپلیت معمولا در مدلها و طرحها با ظرفیت های متنوع تری ساخته می شوند . بعضی از مدلهای کولر گازی اسپلیت دارای دو کمپرسور و با قابلیت اتصال به چند پنل هستند. مدلهای اسپیلیت دارای صدای کارکرد کمتری بوده اما با توجه به قرار گیری واحد بیرونی در بیرون از ساختمان ممکن است محدودیت هایی در نصب نیز داشته باشند.تعیین یک مقدار مشخص سرمادهی برای یک فضا شاید خیلی دقیق نباشد چرا که وضعیت فضای موجود ، تعداد دستگاههای گرمازایی که در فضا وجود دارد ، میزان قرار گیری در معرض آفتاب ، ارتفاع دیوار تا سقف و بسیاری از موارد دیگر در آن دخیل است اما بر اساس فضای متوسط در شرایط آب و هوایی نه خیلی گرم معیارهایی را ارایه می کنیم اما درصورتی که موقعیت شما درمناطق گرم ، شرجی و یامیزان آفتاب گیری زیاد و پنجره های بزرگ است و یا اینکه کولر را برای آشپزخانه انتخاب می کنید بایستی کولر باتوان بالاتر را انتخاب کنید.

کولر گازی های پرتابل نوع دیگری کولرگازی است که عملکردی مشابه کولرهای پنجره ای دارد با این تفاوت که کولر به طور کامل در داخل اتاق قرار می گیرد . یک لوله خروجی هوای گرم نیز از پشت دستگاه به بیرون وصل خواهد شد ( تقریبا مانند بخاری گازی) . محدودیت این نوع کولر ها میزان سرمادهی است . معمولا این کولر ها با توجه به قرارگیری کمپرسور در داخل دستگاه توان زیادی ندارد وفقط قابل استفاده در فضاهای کوچک می باشد.

مقایسه کولر گازی و آبی

کولرهای گازی بر خلاف کولر های آبی رطوبت محیط را افزایش نمی‌دهد پس در مناطق مرطوب کارایی زیادی می‌توانند داشته باشند. از این جهت برای محیط‌ های شرجی بسیار مناسب است.

کولر گازی نام مصطلح فارسی است که به کلیه دستگاه‌های شامل چرخه سرمایش مبتنی بر تراکم و انبساط گاز اطلاق می‌شود. نام انگلیسی این گونه تجهیزات Air Conditioner است.

سیستم‌های سرمایشی موجود در ایران و مصارف برق آن‌ها

سیستم‌های سرمایشی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند در نقاط مختلف متفاوت می‌باشند. از جمله این سیستم‌ها که عمدتاً در مناطق جنوب و شمال کشور به علت آب و هوای گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند، کولر گازی می‌باشد.

حدود ۷۰ درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولر های آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده می‌کنند. توان کولرهای آبی در حدود ۵۰۰ وات و در مورد کولرهای گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات است.

کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، لذا در این مناطق از کولرهای گازی به طور گسترده استفاده می‌شود. لکن در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولر آبی مساعد است، استفاده از کولر گازی اشتباه است.

در مورد کولرهای آبی نیز می توانید با رعایت مواردی مثل سایه بان مناسب برای کولر و استفاده از دور کند به جای روشن و خاموش کردن های پی در پی و استفاده از دور تند می توانید مصرف برق این کولرها را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

در ضمن تفاوت اصلی کولرهای گازی و آبی علاوه بر ساختار و نظام کاری آنها نبود ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی می باشد که بتواند زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط مدیریت کند که این خود عیب بزرگی محسوب می شود و سبب می شود تا در فصول گرم مثل تابستان به علت رشن ماندن کولر در تمامی ساعات شب سبب سرما خوردگی و بیماری افراد استفاده کننده از این نوع کولر شود که البته کولر گازی این مشکل را ندارد و خوشبختانه این مشکل با استفاده از کلید هوشمند کولر آبی قابل حل می باشد.

مصرف بالای انرژی الکتریکی در کولرهای گازی، اهمیت بهینه سازی و کنترل مصرف انرژی الکتریکی را در این وسایل ایجاب می‌نماید.

مقدار انرژی مصرفی در کولرهای گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولرهای گازی می‌توان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) اشاره نمود.

میزان سرمادهی کولر با معیار BTU مشخص می گردد. BTU بالاتر به میزان سرمادهی بیشتر در واحد زمان است (نه اینکه دمای باد کولر خنک تر است بلکه میزان سرمایی که وارد محیط می شود بیشتر خواهد بود)

 برند و کشور سازنده‌ی کولر 

سراغ برند‌هایی مطمئن بروید، ولی همه چیز یک برند خوب و خرج کردن پول زیاد نیست.

با توجه به جریان مصرفی بالا، نصب کولر گازی می‌بایست توسط تکنسین مجرب صورت پذیرد.

نصب اینورتر در کولرهای گازی پنجره ای باعث افزایش راندمان آن‌ها می‌شود.

تمیز بودن کندانسورکولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از جریان برق مصرفی کولر می‌کاهد.نصب کندانسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آن‌ها خواهد شد.

در صورت امکان کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار باعث انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی حاصل خواهد شد.

سعی شود محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد.

درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تأثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی دارند.

در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولر گازی، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر اینکه کاشتن درخت در مجاورت ساختمان‌ها باعث زیبایی و عایق سرما و گرمای ساختمان نیز می‌گردد.

برق مصرفی کولرهای گازی همزمان با استفاده از لامپ‌های کم مصرف (به دلیل تشعشع حرارتی کمتر این لامپ‌ها) به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

تمامی کولرهای گازی دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند؛ لذا با توجه به اینکه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است، می‌بایست از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خودداری کرد.

توجه کنید که خنک کردن کل یک منزل بسیار هزینه بر است کولرهایی که دارای توان 27000 و بیشتر هستند بهتراست یک سیم برق از فیوز کنتور تا واحد خارجی وصل شود این کار مانع افزایش جریان و گرم شدن سیم برق منزل خواهد شد . ضمنا در مصارف خانگی با توجه به محدودیت توانی تعیین شده نمی توان از تعداد زیاد کولر گازی همزمان استفاده کرد و استفاده بیش از حد موجب قطع فیوز خواهد شد. پس بهتر است در منزل فقط بخش های خاصی را کولر گازی قرار دهید و برای خنک کنندگی قسمتهای دیگر از کولر آبی استفاده کنید . مثلا یک کولر در سالن قرار دهید و اتاقها را با کولر آبی خنک کنید و یا برعکس

اتاق‌های خواب را از ۲۵ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر نکنید.

استفاده بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ رشته ای … باعث افزایش بار گرمایی محیط می‌شود، که این امر زمان کار کولر گازی را جهت رسیدن به برودت مطلوب، افزایش داده و در نتیجه منجر به مصرف بیش از اندازه انرژی الکتریکی در کولر گازی خواهد شد. بنابراین کارهایی نظیر پخت و پز، اتوکشی و … را در ساعاتی انجام دهید که گرمای هوا کمتر است.

در تابستان معمولاً سه منبع عمده گرمای ناخواسته در منزل وجود دارد؛ گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیوار هدایت می‌شود، گرمایی که از لامپ‌ها و لوازم خانگی انتشار می‌یابد و نور خورشید که از راه پنجره ها به داخل می‌تابد. با استفاده از سایبان، پرده کرکره و یا پرده پارچه ای با رنگ روشن، می‌توان نور خورشید را به سمت بیرون منعکس نمود.

تعویض کمپرسور کولرهای قدیمی و استفاده از کمپرسور پربازده برای افزایش بازده کولر مفید می‌باشد.

هنگام روشن بودن کولر گازی از بکار گیری دستگاه رطوبت گیر بپرهیزید، زیرا رطوبت گیر باعث افزایش حجم برودتی و کاربرد بیشتر کولر می‌شود.

به ازای هر درجه کاهش دمای ترموستات کولر، حدود ۳ تا ۵ درصد از مصرف برق می‌توان کاست.

با توجه به پارامترهای بالا لازم است به چند نکته اشاره کنیم و نتیجه مطلوب را بگیریم

توجه داشته باشید که بعد از انتخاب برند مورد نظرتان به سایت اینترنتی آن برند رفته و کامل‌ترین اطلاعات را از این طریق کسب کنید.

موتور برخی کولر های گازی برای مناطق جغرافیایی ساخته شده اند. مثلاً برخی از آن‌ها ویژه مناطق گرم و مرطوب هستند که قیمت بالاتری دارند.

اگر شما در جایی مثل تهران زندگی می‌کنید نیازی به این گونه کولر ها ندارید. پس قبل از خرید، نوع استفاده را تعیین کنید تا دچار ضرر نشوید.

در هنگام خرید مراقب ضمانت نامه ها باشید و به تاریخ شروع ان دقت کنید با اینکه محدوده ضمانت‌ها محدود است ولی مراقب باشید ضرر نکنید.

در هنگام خرید به خدمات پس از فروش و دفاتر آن‌ها، میزان پشتیبانی، دفترچه فارسی و (cd) راهنما و از همه مهم‌تر مراکز مجاز نصب دقت کنید.

دیدگاه بگذارید

Be the First to Comment!

avatar
  Subscribe  
Notify of