• تلفن 041-4115
  • ایمیل info@Drtechnic.com

تعمیرات مربوط به مشعل ابگرمکن دیواری

تعمیرات مربوط به مشعل ابگرمکن دیواری

گاه ممکن است مشعل آبگرمکن دیواری به صورت های مختلفی دچار اختلال شود. برای مثال، ممکن است هیچگونه جرقه ای در سیستم اتفاق نیفتد. در این حالت ایراد از سیستم جرقه زن شماست. با وجود اینکه جرقه زن ها سیستم هایی بسیار ساده ای به نظر می رسند اما وظایف مهمی را در آبگرمکن های دیواری ایفا می کنند. این سیستم ها خود دارای پارامترهای استانداردی هستند که عدم رعایت آنها می تواند مانع از ایجاد جرقه و روشن شدن آبگرمکن شود. برای مثال، فاصله استاندارد نوک الکترود از سطح مشعل در حدود ۹ میلیمتر است که در صورت افزایش، سیستم دچار مشکل خواهد شد.

برای انجام تعمیرات لازم است موارد زیر را چک کرده و برطرف سازید:

۱) اتصالات وایر را چک کنید. در صورت قطعی یا شل بودن اتصالات باید آن را رفع نمایید.

۲) مجرای نازل شمعک، صافی شمعک، یا صافی مجرای هوا دچار گرفتی و رسوب شده است. در این حالت کافی با اندکی دقت و حوصله مجرای مربوطه را پاکسازی کنید. البته ممکن است رسوب گیری یا گرفتگی مربوط به نوک الکترود جرقه زن باشد که به سهولت قابل پاکسازی است.

۳) ممکن است فندک پیزوالکتریک یا خود الکترود دچار خرابی یا شکستگی شده باشد. در این صورت کافی است آنها را تعویض نمایید.

حالت دوم حالتی است که جرقه ایجاد می شود ولی شمعک روشن نمی گردد. این عیب بدین صورت اتفاق می افتد که با فشار دادن ولوم، گاز خارج شده و جرقه زن آبگرمکن عمل می نماید. اما مشعل روشن نشده یا بلافاصله خاموش می گردد. روشن نشدن شمعک می تواند ناشی از گرفتگی مجرای نازل شمعک، گرفتگی صافی شمعک یا بسته بودن شیر پروانه ای باشد. هرکدام از این موارد به سهولت قابل رفع هستند. البته برای رسوب زدایی و تمیزکاری نازل شمعک نباید از سوزن و … استفاده کرد چرا که قطر این نازل طبیعتا بسیار ریز است و عدم دقت می تواند سبب خرابی آن گردد. اما در صورتی که شمعک روشن می شود، ولی پس از رها کردن ولوم مجددا خاموش می گردد و روشن نمی ماند، لازم است موارد بخصوصی بررسی شوند.

در چنین شرایطی کافی است:

۱) بررسی ترموکوپل را فراموش نکنید. ممکن است ایراد اصلی مربوط به ترموکوپل سیستم باشد. در این صورت لازم است اتصالات ترموکوپل تست شده و در صورت عدم پاسخگویی، ترموکوپل تعویض گردد.

۲) شیرهای مغناطیسی و پروانه ای را چک کنید.

حالت سوم نیز که بسیار رخ می دهد، زمانی است که با باز کردن جریان آب گرم، مشعل روشن نمی گردد. در نهایت مشکل دیگری که می تواند در بررسی علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری مورد بررسی قرار گیرد، روشن نشدن مشعل است. این عیب بدین صورت پیش می آید که عملا آبگرمکن و در حقیقت شمعک آن روشن است، لیکن با باز کردن آب گرم مشعل روشن نمی شود. در چنین شرایطی احتمال اینکه مبدل نیاز به رسوب زدایی دارد وجود دارد. اما غالباً علت اصلی این اتفاق فرسوده شدن واشر لاستیکی دیافراگم آبگرمکن می باشد.

۱) اولین اقدام بررسی سالم بودن و باز بودن شیرهای گاز و … است.

۲) مورد دوم بررسی لوله های مبدل گرمایی و دیافراگم آبگرمکن است. در صورت عدم مشاهده انسداد در لوله ها، صحت دیافراگم را نیز بررسی نمایید.

 

دیدگاه بگذارید

Be the First to Comment!

avatar
  Subscribe  
Notify of